Upacara Adat Jawa
Mitoni
Tingkeban/mitoni upacara iku salah siji saka tradisi
Jawa, upacara iki uga disebut mitoni asalé saka Pitu tembung sing sawijining
makna pitu, upacara iki dianakaké ing pitung sasi meteng lan pisanan kali.
Mitoni iku asalé saka tembung pitu (7). Upacara adat iki dianakaké wektu calon
ibu nggarbini utawa meteng 7 sasi. Ancasé kanggo keslametan calon bayi lan
ibuné utawa kanggo sing sipaté tolak bala. Ing dhaérah tartamtu, upacara iki
uga diarani tingkeban.
Makna Jabang bayi umur 7 sasi iku wis nduwe raga sing
sampurna. Dadi miturut pangertene wong Jawa, wetengan umur 7 sasi iki proses
pangriptane manungsa iku wis nyata lan sampurna ing sasi kaping 7. Reroncen
acara kanggo upacara mitoni iki luwih akeh tinimbang upacara ngupati.
Urut-urutane yaiku siraman, nglebokake endhog pitik kampung ning njero kain
calon ibu dening calon bapak, salin rasukan, brojolan (nglebokake klapa gadhing
enom), medhot lawe utawa lilitan benang (janur), mecahake wajan lan gayung,
nyolong endhog lan pungkasane yaiku kendhuren.
Acara siraman mung dianakake kanggo mitoni anak sing
nomer siji. Miturut adat Jawa mitoni iku kudu dianakake ing dina sing temenan
apik yaiku dina Senen awan nganti mbengi utawa dina Jemuah awan nganti mbengi.
Acara siraman namung dianakake kanggo mitoni anak mbarep. Wektu Miturut adat
Jawa mitoni iku kudu diadani ing dina sing temenan apik yaiku dina Senen awan
nganti mbengi utawa uga dina Jemuwah awan nganti mbengi, saderengipun wulan
'purnamasidhi'. Upacara mitoni utawa wilujengan pitung wulanan
iki lumrahe nganggo ubarampe kang disedhiyani dening kulawarga wanita
kang nembe ngandhut. Ubarampe slametan nglimputi sekul janganan, jenang
abrit, jenang baro-baro, jajan pasar lan sriyatan kang ginawe saka
wijen, dhele, kacang kang kagangsa ing gendhis.
Saliyane iku uga cengkaruk timbal, penyon,
pring sadhapur lan tumpeng robyong kang arupa tumpeng dicemplungake
ing cething, diwenehi iwak kebo lan endhog godhog, gereh, krupuk. Ubarampe
liyane awujud janganan mentah kayata lombok, terong, janganan lan
sawetara jinis kembang-kembangan. Tumpeng janganan digawe cacah pitu
dijangkepi pitung iji apem conthong. Jroning upacara mitoni iku
uga ana tatacara gantos penganggen ngantos kaping pitu kang sabanjure
disebut tingkeban. Nut Serat Tatacara anggitane Ki Padmasusastra,
upacara tingkeban iki dileksanakake nalika tanggal ganjil tanpa
ngliwati purnama (sadurunge tanggal 15, upamane tanggal 3, 5, 7, 9,
11, 13 lan 15).
Tata carane siraman, ing papan kang wus ditemtokake
dicepakake jembangan wadhah banyu kang wus diwenehi kembang setaman.
Banyu kang wus diwenehi kembang setaman kuwi dianggo siraman wanita
kang lagi ngandhut. Upacara siraman dhewe dileksanakake wanci
jam 11.00 WIB amarga dipracaya para hapsari uga tumurun saka kayangan
saprelu arep adus. Dene kang mimpin siraman yakuwi dhukun, dene kang
nyiram wanita kang ngandhut yaiku para pinisepuh putri kang cacahe
pitu utawa sangang wong. Cidhuk banyu kang dianggo kudu saka bathok
utawa siwur.
Papan kanggo lungguhe wanita kang lagi ngandhut
iku arupa dhingklik cilik kang dilambari godhong apa-apa, saliyane itu
uga godhong kluwih, kara, maja, dhadhap serep, alang-alang, klasa mendhong,
dhingklik uga dilambari kain warna-warna, contone sindur, jarit kanthi
motif yuyu sekandhang. Padusan kakrobong utawa ditutup nganggo
kain jarit motif rangrangan utawa cindhe. Padusan iki ana ing latar
sisih kiwa utawa tengen omah kanthi lawang ngadhep ngetan. Krobong dirias
nganggo tuwuhan jangkep arupa pisang, tebu lan cengkir gadhing. Ing
Serat Tatacara anggitane Ki Padmasusastra kasebutake, rampung siraman
banjur ganti kain pasatan lan diubedi letrek utawa kain jarit kang
logro sarta dianggoni sabuk saka godhong tebu tulak.
Saka njero letrek kuwi pinisepuh
nglebokake tropong ing njero jarit lan nyeblokake. Sabanjure sabuk
mau dipotong nganggo keris. Sawuse pedhot, bojone wanita kang lagi
ngandhut iku diakon lunga tanpa pamit. Bebarengan karo kuwi ibu Maratuwa
mbanting endhog pitik mentah lan bapake mecah cengkir gadhing kang wus
digambari Kamajaya-Kamaratih, Janaka-Subadra, utawa Panji lan Candra
Kirana, banjur disigar dadi loro. Nalika mecah cengkir direwangi
bapak kandhunge wanita kang lagi ngandhut kuwi. Wanita kang ngandhut
banjur diiring mlebu omah lan ngadeg ing ngarep petanen. Ing papan kuwi
wus dicepakake sinjang lan kemben cacah pitu. Sateruse para pinisepuh
nganggokake jarit iku mbaka siji. Rampung nganggo siji banjur diuculi,
banjur dianggokake maneh liyane. Ngono terus nganti kaping enem lan
para pinisepuh mesthi ngomong durung patut. Kang pungkasan, para pinisepuh
nganggokake jarik truntum kemben motif bangotulak. Bebarengan karo
kuwi, para pinisepuh padha ngomong wis patut.
TUGAS DARING KANGGO KELAS IXA LAN IX B
DINA KEMIS, 07-10-2021
1. Wacanen Teks Upacara Adat kanthi irah-irahan Mitoni ing dhuwur!
2. Wangsulana Pitakon-Pitakon ing ngisor iki kanthi patitis!
a. Apa irah-irahane wacane ing dhuwur!
b. Upacara mitoni dianakake wektu apa?
c. Apa ancase mitoni iku?
d. Sebutna ubarampe slametan kanggo acara Mitoni!
e. Kepriye tatacara upacara adat Mitoni kasebut!
3. Tugas digarap ing buku tugas Basa Jawa kirim email rindaagus01@gmail.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar